*

Je kunt véél meer dan je denkt

Nieuwjaarswensen en Tips voor Succes in 2016

klik op de afbeelding om de video te bekijken

Nieuwjaarswensen 2016

Betere Resultaten met een Glasheldere CommunicatieStrategie vanaf 2016

We beschikken allemaal over een ongelooflijke kracht: de kracht van onze eigen communicatie, waarmee we ons eigen leven drastisch kunnen veranderen, op elk vlak, ongeacht wat er in de buitenwereld speelt.

Had jij dat ook al ooit in je leven dat je:

  • tegen je zin werkte? 
  • andere reacties of andere relaties kreeg dan je wilde?
  • of dat je gewoon allerlei problemen ondervond?

Er was een tijd dat ik daar regelmatig tegenaan liep, met op termijn de nodige gevolgen:

Ik had periodes van:

  • langdurige, overmatige stress tijdens mijn werk,
  • langdurige, zware lichaamsproblemen met rug en nek,
  • emotionele problemen  

Op een bepaald moment was ik het zo beu dat ik een duidelijke beslissing nam.
Ik besloot om te doen wat in mijn eigen macht lag om de situatie te veranderen en verbeteren.

Dat gebeurde een aantal keer in mijn leven.

Terugkijkend naar al die periodes en keerpunten stelde ik vast dat letterlijk alles veranderde door aanpassing van mijn eigen communicatie en communicatiestrategie; in de eerste plaats  met mijzelf en daarnaast  met al mijn contacten.

Hoe ik dat deed?
Simpelweg kwam het er vooral op neer dat ik:
– mijzelf precies vertelde wat ik exact wilde
– een aantal stappen zette in de richting van wat ik wilde bereiken en
– ik alles naar iedereen glashelder communiceerde, rekening houdend met de verschillende partijen.

Het resultaat van mijn beslissingen gecombineerd met mijn acties zorgde ervoor dat:

  • De stress bij en door het werk verdween
  • De langdurige zware rug- en nekproblemen verdwenen
  • De emotionele problemen verdwenen

Dat is een héél comfortabel gevoel!

Zelf ontdekte ik pas héél laat in mijn leven wat allemaal mogelijk is.

Mijn wens voor jou is dat jij veel sneller dan ik ontdekt over welke krachten jij beschikt en hoe je die kunt gebruiken om succesvoller te worden en het leven te krijgen waar je van droomt.

Om jou op weg te helpen vind je hierna zeven veel voorkomende fouten in communicatie die je best kunt vermijden:

7 Veel Voorkomende Vergissingen in Communicatie:
  1. Communiceren zonder vooraf een duidelijk doel voor jezelf vast te leggen.
    Mensen beginnen dikwijls iets te vertellen of te delen gebaseerd op ervaringen of emoties, zonder stil te staan bij welk resultaat ze van die communicatie eigenlijk verwachten.
    Het gevolg is dat daardoor dikwijls dingen gebeuren die je eigenlijk niet wilt of dat er helemaal niet gebeurt wat je wèl wilt.
  2. Iets vertellen zonder in het begin aan te geven wat de bedoeling is voor je publiek, van wat je gaat vertellen.
    Als gevolg verliezen mensen hun interesse in wat je te vertellen hebt of kan je verhaal verkeerd worden begrepen.
  3. Vertellen wat je niet wilt in plaats van wat je wel wilt .
    Gevolg daarvan is dat je negatief overkomt en onduidelijk of onzeker.
  4. Een verhaal vertellen dat op verschillende manieren kan worden geïnterpreteerd.
    Eén van de meest gemaakte fouten is dat mensen “veronderstellen” dat anderen dezelfde gedachtegang, overtuigingen, ervaringen of gewoontes hebben als zij.  Niets is minder waar.

    Als je “veronderstelt” mag je ervan uitgaan dat je meestal een ander of veel minder resultaat krijgt dan je verwacht.
  5. Iets vertellen in één adem, zonder rustpunten of accenten.
    Zowel gesproken als geschreven is dat enorm vermoeiend. Gegarandeerd dat je publiek snel is afgeleid of iets anders zoekt.
    M.a.w.: jij verliest de aandacht en de ontvangers van je boodschap verliezen hun geduld. Online kun je hier best extra aandacht aan geven, want daar gaat alles nog veel sneller.
  6. Een lang verhaal vertellen met veel onnodige randinformatie.
    Randinformatie kan nuttig zijn. Teveel randinformatie werkt tegen.
    De kern van de zaak wordt daardoor onduidelijk en mensen verliezen snel hun interesse.

    Ze vervangen jou door iemand anders om te volgen of naar te luisteren.
  7. Iets vertellen zonder ten volle rekening te houden met de positie van de ander(en).
    Ik noem dat ook “op een andere golflengte zitten”.
    In dat geval zullen je toehoorders of lezers eerder trachten je te vermijden en is het onmogelijk om een vertrouwensband te creëren die nodig is voor goede relaties.

    Afhankelijk van de mate waarin je op een andere golflengte zit kun je zelfs respect verliezen.

Was deze informatie nuttig voor jou?
Het zou fijn zijn als je hieronder jouw feedback geeft , zodat ik met mijn blog zoveel mogelijk waarde kan leveren.

Als dank ontvang je van mij een half uur gratis advies op maat rond Glasheldere Communicatie in een online gesprek (Skype: lieve-agel of Google Hangouts), op 2, 3 , 4 of 9 februari tussen 13.30u en 17u, of daarna in onderling overleg.

Kondig aan op welke naam of adres ik jou kan vinden en op welk vlak jij betere resultaten wilt bereiken: met Contacten, met Klanten, … .

Reageer onderaan dit blog :

– Vond jij dit artikel nuttig?

Heb jij een verhaal dat je wilt delen, over een leuk of goed resultaat dankzij het vermijden van (één van) deze vergissingen?

– Heb jij een ander voorbeeld van een fout die mensen in communicatie dikwijls maken ?

Laat het mij weten door te reageren onderaan dit blog en ontvang een half uur gratis advies op maat rond Glasheldere Communicatie.

Alvast hartelijk dank voor jouw bijdrage.

Op jouw succes in 2016!

 

PS: Bezoek ons ook op Facebook

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Hi Lieve,
    Super handige tips en zeker al aan de lijve ondervonden dat elk vanuit een ander referentiekader een verhaal verteld en ook andere dingen begrijpt.

    Leg maar is in de groep het begrip “ik leef goed” en noteer de interpretaties … grappig … dat het allemaal begon met dezelfde 3 woorden 🙂

  2. Hey Lieve, ik worstel nog met de keuze van netwerkgroepen, als ik op dat vlak wat input van je zou kunnen krijgen :). 9 februari vanaf 15 uur kan ik me wel voor een half uurtje vrij maken.

    • Hey Ingrid,
      Blij dat ik je kan helpen 🙂

      9 febr. 15u staat voor jou gereserveerd.
      Wil je je het maximum halen uit dat halfuur? Bezorg me dan uiterlijk 1 dag vooraf via Skype, je huidige missie, doelgroep en elevatorpitch. Gewoon wat je nu hebt.

      Tot dan! 🙂

  3. Nu begrijp ik waarom mijn man zegt dat ik geen punten en komma’s gebruik als ik iets vertel. Hij kan me niet meer volgen dan. 🙂 Ook het geven van randinformatie is altijd heel verleidelijk. Dat die twee dingen het de toehoorder blijkbaar moeilijk maken heb ik wel al ondervonden (je ziet hun aandacht afdwalen).
    Het vertellen wat je niet wil ipv wat je wel wil ken ik ook, vanuit mijn werk als coach. Ik denk dat dit de toehoorder niet alleen onzeker maakt maar ook een slecht gevoel geeft (hij of zij is niet ok, of de situatie is niet ok, maar dan wordt de toehoorder misschien inderdaad ook onzeker vanuit een gevoel dat hij of zij iets fout heeft gedaan).
    Boeiend, toch, die communicatie!

    • Dankjewel voor je reactie Sophie 🙂

      Inderdaad … heel boeiend.
      En ook grappig dat, zelfs al weet je er heel veel over, je in je eigen leven toch tegen die dingen aanloopt, vooral bij je naasten. Gewoon omdat zij het dichtste bij jou staan 🙂